Minder slechte vetten in voeding
din 11 oktober 2011Nederlanders eten nog steeds te weinig fruit, groente, vis en vezels, meldt de Hartstichting.
Onlangs maakte het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de resultaten van een groot voedingsonderzoek onder Nederlanders van zeven tot 69 jaar bekend. Te weinig fruit, groente, vis en vezels eten is slecht voor de gezondheid, stellen de onderzoekers. Ze brachten ook positief nieuws. De hoeveelheid transvetzuren in voedingsmiddelen is afgenomen. Transvetzuren zijn erg slecht voor de gezondheid. Het aandeel verzadigde vetzuren, ook slecht voor het lichaam, verbeterde helaas niet.
Veel en ongezond eten veroorzaakt overgewicht en kan leiden tot hart- en vaatziekten. De Hartstichting zet zich daarom in om de samenstelling van voedingsmiddelen te verbeteren. De organisatie probeert fabrikanten te stimuleren om minder zout, suiker en slechte vetten in hun producten te verwerken.




